Novo istraživanje Eurobarometra o sigurnosti hrane: Povjerenje građana Hrvatske u nacionalne institucije poraslo najviše u EU-u

Što vam je najvažnije pri kupovini hrane – okus, cijena, kvaliteta, porijeklo…? Što vas najviše zabrinjava kada je riječ o hrani? Koji je vaš najčešći izvor informiranja o rizicima porijeklom iz hrane? Kome najviše vjerujete? …neka su od pitanja obuhvaćenih najnovijim Eurobarometrom – istraživanjem o sigurnosti hrane u Europskoj uniji (EU). Ovo istraživanje svake tri godine provodi Europska agencija za sigurnost hrane (EFSA), na čijoj su stranici upravo i objavljeni najnoviji rezultati.

Tako rezultati ovogodišnjeg izdanja Eurobarometra, koje uključuje ispitanike iz svih 27 država članica EU i sedam zemalja kandidatkinja, pokazuju da je sve veći broj Europljana upoznat s načinom na koji funkcionira sustav sigurnosti hrane u EU-u, a svijest građana o postojećim pravilima, znanstvenom savjetovanju i ulozi institucija u zaštiti potrošača porasla je za značajnih šest posto u odnosu na 2022. godinu. Ovdje prednjači Hrvatska, jer kad je riječ o pouzdanosti izvora informiranja o rizicima iz hrane, povjerenje Hrvata u nacionalne institucije poraslo je za 11 %, najviše od svih država članica. Slijede Slovačka i Slovenija (porast od 9 %).

Hrvatima podrijetlo hrane važnije od okusa

Oko 7 od 10 Europljana kaže da su osobno zainteresirani za sigurnost hrane. Međutim, sigurnost hrane nalazi se tek na trećem mjestu (46 %) među čimbenicima koji utječu na prehrambene izbore, iza cijene (60 %) i okusa (51 %). Hrvatskim je potrošačima, uz cijenu (64 %) i sigurnost (57 %), najvažniji čimbenik i podrijetlo hrane (45 %).

Da je hrana u prodaji sigurna vjeruje 41 % Europljana, a 30 % je onih koji smatraju da već znaju dovoljno da bi izbjegli rizike, što su dva najčešća razloga zašto ne prate informacije o sigurnosti hrane. Hrvatski su građani malo samouvjereniji, pa tako 49 % misli kako zna dovoljno da izbjegne ili barem ublaži rizike povezane s hranom. Što se tiče povjerenja u sigurnost hrane na tržištu, u europskom smo prosjeku, no to je povećanje za 7 % u odnosu na 2022. godinu.

„Pozitivno je što mnogi građani EU vjeruju u sigurnost hrane koju konzumiraju. No, istovremeno, moramo nastaviti naglašavati da je sigurnost hrane zajednička odgovornost. I potrošači imaju važnu ulogu, primjerice, kada je riječ o higijeni hrane, pripremi obroka te zdravoj i raznolikoj prehrani,” poručuje Barbara Gallani, voditeljica Odjela za komunikacije i partnerstva EFSA-e.

Prema podacima, 79 % građana EU slaže se da postoje jasna pravila koja jamče sigurnost hrane, dok 76 % vjeruje da se EU za davanje stručnih savjeta oslanja na znanstvenike.

Među temama koje najviše brinu europske građane izdvajaju se pesticidi u hrani (39 %), antibiotici i hormoni u mesu (36 %), dodaci prehrani (35 %) te mikroplastika u hrani (33 %) koja bilježi i najveći porast zabrinutosti (+4 %) u odnosu na 2022. Građane Hrvatske pak, uz ostatke antibiotika, hormona ili steroida u mesu (42 %) i ostatke pesticida u hrani (35 %), najviše brinu zarazne bolesti nađene u životinja (33 %).

Potvrđeno povjerenje u znanost i institucije

Europski građani najviše vjeruju liječnicima opće prakse i specijalistima (90 %), zatim znanstvenicima, potrošačkim organizacijama i proizvođačima hrane. Povjerenje u nacionalne (70 %) i institucije EU-a (69 %) također bilježi blagi porast. Glavni izvori informacija o sigurnosti hrane ostaju televizija (55 %), razgovori s bližnjima (42 %) i internetske tražilice (38 %), dok se sve više koriste i društvene mreže i blogovi (25 %).

Sve su to rezultati i novih pravila o transparentnosti, pristupu podacima i komunikaciji o rizicima, uključujući i poziv na bolju edukaciju potrošača o načinu donošenja odluka u vezi sa sigurnošću hrane i važnosti znanstvenih procjena, koje je EU uvela 2019. godine.

 „Novi podaci o svijesti građana o sigurnosti hrane u EU vrlo su ohrabrujući za EFSA-u i naše brojne partnere diljem Europe. Nastavit ćemo surađivati s Europskom komisijom i nacionalnim partnerima kako bismo građanima približili na koji način sustav sigurnosti hrane koristi njima osobno”, zaključio je Nikolaus Kriz, izvršni direktor EFSA-e.

Među nacionalnim partnerima je i Hrvatska agencija za poljoprivredu i hranu (HAPIH) koja u suradnji s EFSA-om provodi komunikacijske kampanje za edukaciju potrošača o važnosti znanstveno utemeljenih odluka u području sigurnosti hrane. Upravo EFSA-ina kampanja Safe2Eat, koju HAPIH kao nacionalni nositelj provodi petu godinu za redom, ima za cilj upoznati građane s europskim visokim standardima sigurnosti hrane koji se temelje na najnovijim znanstvenim spoznajama te ih potaknuti da kritički promišljaju o onome što jedu prilikom donošenja svakodnevnih odluka. 

Više informacija i detaljne rezultate potražite na službenoj stranici EFSA-e, gdje se mogu naći i izdvojeni podatci za svaku državu posebno.

Izvor fotografija: Freepik

Korištenjem stranice www.hapih.hr pristajete na uporabu kolačića (eng. cookies). Blokiranjem kolačića i dalje možete pregledavati stranicu, ali neke njezine funkcionalnosti Vam neće biti dostupne. Pravila privatnosti →