Eurobarometar 2025: Hrvatskim građanima sigurnost hrane gotovo jednako važna kao i cijena, a najviše raste povjerenje u nacionalna tijela

Sigurnost hrane gotovo je jednako važna hrvatskim građanima kao i njezina cijena, pokazuje novo istraživanje Eurobarometra provedeno za Europsku agenciju za sigurnost hrane (EFSA). Iako građani najviše vjeruju liječnicima i znanstvenicima, a o rizicima povezanima s hranom najčešće se informiraju putem televizije, sve se više oslanjaju i na internet te društvene mreže. Povjerenje u sustav sigurnosti hrane ostaje visoko, a u nacionalna tijela bilježi najveći rast u EU-u.

Hrvatima podrijetlo važnije od okusa hrane

Novo izdanje Eurobarometra koje uključuje ispitanike iz svih 27 država članica EU-a i sedam zemalja kandidatkinja, pokazuje da hrvatski potrošači pri kupnji hrane najviše paze na cijenu (64 %) i sigurnost hrane (57 %). Zanimljivo je istaknuti kako se hrvatskim građanima prilikom donošenja odluke o kupnji, na trećem mjestu nalazi podrijetlo proizvoda (45%), ispred okusa (41%).

Čak sedam od deset Hrvata osobno je zainteresirano za temu sigurnosti hrane.

O rizicima povezanima s hranom hrvatski građani se najviše (62 %) informiraju putem televizije. Slijedi informiranje preko bližnjih (59 %), dok su na trećem mjestu društvene mreže i blogovi (35 %), koji bilježe i najveći porast u odnosu na istraživanje provedeno prije tri godine.

Iako se o rizicima najviše informiraju putem televizije, Hrvati najviše vjeruju liječnicima opće prakse (87 %) i znanstvenicima sa sveučilišta ili javnih istraživačkih institucija (80 %). Institucijama EU-a vjeruje 64 % građana Hrvatske, a nacionalnim tijelima njih 58 %, što je porast od 11 % u odnosu na 2022. i ujedno najveći rast povjerenja u nacionalne institucije u cijelom EU-u. Zanimljivo, Hrvatska prednjači u EU-u po povjerenju u influencere i poznate osobe – čak polovica ispitanika barem djelomično vjeruje informacijama o rizicima povezanima s hranom koje dolaze s društvenih mreža, u usporedbi s tek 22 % potrošača u EU-u.

Hrvati su najzabrinutiji zbog ostataka antibiotika i hormona u mesu, ostataka pesticida u hrani i zaraznih bolesti nađenih u životinja koje mogu utjecati i na ljude. Na razini EU-a, pa tako i u Hrvatskoj, rastuću zabrinutost izaziva mikroplastika u hrani.

Većina Hrvata vjeruje da je hrana sigurna – ali reagira na incidente

Hrvatski građani vjeruju da je hrana na tržištu sigurna, dok je gotovo polovica ispitanika (49%)  uvjerena da zna dovoljno o rizicima povezanima s hranom i kako ih izbjeći, što je znatno iznad prosjeka EU-a (30 %). No, trećina ispitanih Hrvata ipak ocjenjuje da su informacije o sigurnosti hrane previše tehničke i složene. To pokazuje da se Hrvati osjećaju sigurnima i informiranima kad je riječ o hrani koju jedu, ali i da postoji prostor da se znanstvene informacije o sigurnosti hrane približe građanima na jednostavniji i zanimljiviji način.

Bez obzira na to, hrvatski su potrošači osjetljivi na rizike povezane s hranom i spremni reagirati kada se pojavi konkretna prijetnja. Tako bi sedam od deset građana Hrvatske (73 %) promijenilo svoje ponašanje u slučaju trovanja hranom, primjerice način pripreme ili konzumacije hrane, što potvrđuje visoku razinu svijesti o njihovoj aktivnoj ulozi kao dionika sustava sigurnosti hrane.

Sve veća svijest o ulozi EU-a i znanosti

Ulogu znanosti i europskih propisa u zaštiti hrane razumije sve više građana Hrvatske. Čak osam od deset ispitanika zna da postoje EU propisi koji jamče da je hrana koju jedemo sigurna, kao i da o tim pitanjima odlučuju znanstvenici. Većina prepoznaje i da EU ima zasebnu instituciju koja daje znanstvena mišljenja o sigurnosti hrane i surađuje s nacionalnim tijelima.

Rezultati Eurobarometra tako su ponovno potvrdili važnost znanosti u zaštiti javnog zdravlja. Zato EFSA od 2020. godine u suradnji s nacionalnim tijelima diljem Europe provodi kampanju Safe2Eat kojom educira potrošače o sigurnosti hrane.

Sve više Europljana prepoznaje i cijeni ključnu ulogu znanosti u osiguranju sigurnosti hrane koju svakodnevno jedemo. No samo povjerenje nije dovoljno — ljudima su potrebni jasni, praktični savjeti koje mogu primijeniti u stvarnom životu. Upravo zato smo kroz našu kampanju Safe2Eat posljednjih pet godina pretvarali složene znanstvene spoznaje u jednostavne i korisne savjete koji pomažu Europljanima da donose sigurnije i informiranije odluke o hrani, istaknuo je povodom objave rezultata Nikolaus Kriz, izvršni direktor EFSA-e.

U Hrvatskoj, EFSA kampanju provodi u suradnji s Hrvatskom agencijom za poljoprivredu i hranu (HAPIH), s naglaskom na teme sigurnog rukovanja hranom, sprječavanja bolesti koje se njome prenose, smanjenja otpada od hrane, dodataka prehrani i druge.

Već petu godinu provodimo kampanju u Hrvatskoj, nastojeći izabrati najaktualnije teme za naše građane. Ono što nas ohrabruje je to što je od svih zemalja obuhvaćenih istraživanjem, najveći porast povjerenja potrošača u nacionalne institucije nadležne za sigurnost hrane zabilježen upravo u Hrvatskoj. To je za nas veliko priznanje i potvrda da idemo u dobrom smjeru, ali i velika odgovornost, zaključio je ravnatelj HAPIH-a, Hrvoje Hefer.

Izvor foto: Freepik

Korištenjem stranice www.hapih.hr pristajete na uporabu kolačića (eng. cookies). Blokiranjem kolačića i dalje možete pregledavati stranicu, ali neke njezine funkcionalnosti Vam neće biti dostupne. Pravila privatnosti →