Skip to content

U Zagrebu održana konferencija “Budućnost hrane i maloprodaje”

Mora li Hrvatska biti ovisna o uvozu hrane – trend, nužnost ili iluzija te Cijene hrane – tko ubire “vrhnje”, glavne su teme konferencije “Budućnost hrane i maloprodaje” koja je 12. svibnja ove godine održana u zagrebačkom Green Gold centru. Tvrtka Motus media pod pokroviteljstvom Ministarstva poljoprivrede, šumarstva i ribarstva uz podršku partnera, među kojima i Hrvatske agencije za poljoprivredu i hranu (HAPIH), okupila je stručnjake iz poljoprivredne proizvodnje, prehrambene industrije, gospodarstva, javne politike i akademske zajednice, kako bi analizirali aktualno stanje domaće poljoprivrede i prehrambene industrije.

„Poljoprivreda je strateška grana gospodarstva stoga je potrebno uložiti dodatna sredstva u povećanje obujma proizvodnje i preradbene kapacitete. Upravo zato na razini Europske unije se zalažemo za povećanje omotnice za Zajedničku poljoprivrednu politiku, dok na nacionalnoj razini u sljedećih šest mjeseci planiramo izraditi novi Zakon o poljoprivrednom zemljištu s naglaskom na okrupnjavanje poljoprivrednih površina u državnom i privatnom vlasništvu“, istaknuo je državni tajnik u Ministarstvu poljoprivrede, šumarstva i ribarstva Tugomir Majdak, naglasivši važnost ulaganja u domaću proizvodnju i jačanje prehrambene samodostatnosti.

Osvrnuo se i na deficit u vanjskotrgovinskoj bilanci navodeći kako se može smanjiti kroz nove investicije u prerađivačku industriju te sektore stočarstva, voćarstva i povrtlarstva.
„U svjetlu sve izraženijih globalnih izazova, poljoprivreda postaje jedna od ključnih tema današnjice. Stoga je važno da nacionalne ekonomije ozbiljno razmotre pitanje prehrambene samodostatnosti, koje je usko povezano s učinkovitim upravljanjem poljoprivrednim zemljištem“, zaključio je Majdak najavljujući novi Zakon o poljoprivrednom zemljištu.

Sudionicima skupa uvodno se, među ostalima, obratio i Dražen Knežević, voditelj Centra za sigurnost hrane HAPIH-a koji je istaknuo kako je nedavno, zbog složene geopolitičke situacije i mijenjanja carinskih tarifa, Svjetska trgovinska organizacija upozorila na trgovinske rizike, jer izgledi za 2025. slabe. WTO procjenjuje da će se obujam svjetske robne razmjene smanjit ove godine za 0,2 %, a moguće je da taj pad bude i 1,5 %, najoštriji od pandemijske 2020. godine.  „Izvjesno je da će takve okolnosti u određenoj mjeri utjecati i na gospodarstvo RH, posebice u segmentu proizvodnje i robne razmjene u sektoru hrane. Ove kompleksne okolnosti dodatno usložnjavaju tri ključna elementa: negativne utjecaje klimatskih promjena na raspoloživost resursa i prinose; visoke zahtjeve zajedničke europske politike u kontekstu zelene tranzicije te nacionalni imperativ povećanja proizvodnje i konkurentnosti“, istaknuo je Knežević i dodao kako u tom kontekstu prehrambena sigurnost postaje strateško pitanje.

Knežević je podsjetio kako smo samodostatni u proizvodnji uljarica i žitarica te kako najviše uvozimo voće, povrće, meso i mliječne proizvode, pri čemu u stočarskoj proizvodnji zadovoljavamo 50 do 60 posto vlastitih potreba. „Ovisnost o uvozu ne ugrožava samo domaću proizvodnju, već i povećava inflaciju jer cijene hrane postaju sve više pod utjecajem vanjskih tržišta i globalnih kriza. Hrvatskoj poljoprivredi trebaju kapitalna ulaganja u proizvodne i preradbene kapacitete koja bi poticala korištenje vlastitih sirovina, umjesto da uvozimo prerađene proizvode od sirovina koje već posjedujemo“, zaključio je.

Svoja su mišljenja na ovu temu u okviru panel rasprave „Mora li Hrvatska biti ovisna o uvozu hrane – trend, nužnost ili iluzija?“ dali i Miroslav Božić (Hrvatska industrija šećera), Mladen Jakopović (Hrvatska poljoprivredna komora), Aleksandar Mešić (Agronomski fakultet Sveučilišta u Zagrebu) i Toni Raič (Udruga Baby Beef).

Kako funkcionira prehrambeni lanac, gdje nastaju najveći troškovi, tko snosi rizike, a tko ubire dobit, kome ide najveći dio kolača u lancu od polja do stola… neka su od pitanja na koja su pokušali odgovoriti sudionici panel raspravi na temu Cijene hrane – tko ubire “vrhnje”? – Martin Evačić (HUP – Udruga trgovine), Denis Matijević (Orka Grupa) i Hrvoje Stojić (HUP).

Izvor fotografija: Motus media

Korištenjem stranice www.hapih.hr pristajete na uporabu kolačića (eng. cookies). Blokiranjem kolačića i dalje možete pregledavati stranicu, ali neke njezine funkcionalnosti Vam neće biti dostupne. Pravila privatnosti →